CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, April 29, 2009

BE DIFFERENT

BE DIFFERENT..!!
SEE THINGS DIFFERENTLY..!!
WORK DIFFERENTLY..!!




ini yang diperkatakan oleh naqibah aku.. kita kena berubah.. kena nampak berbeza dari org lain, sbb kita mmg berbeza pun.. ape yg beza?? bezanya kita lakukan semuanya kerana Allah.. Allah sentiasa di hati kita.. (InsyaAllah..).. kata nk jadi da'ie, kalau org buat salah, xkan da'ie pon nak kena buat salah jugak kan..?? betul la tu kak Saibah.. mmg kena jadi different..

aku hampir sama je dgn org lain..aku dengar jugak lagu2 rock..hehehe.. suka hati aku la kan..?? dengar je la..tp ak tak expect ape2 dari lagu tuu.. cuma ada dua lagu yg mempunyai genre yg berbeza yg aku dengar dulu2.. satu lagu tu sepatutnya aku rasa ialah lagu nasyid, dan aku expect yg baik2 dari liriknya..tp?? ak tak perasan yg baik sgt laaa.. yg satu lagi lagu omputeh.. mcm biasa, ak tak expect ape2 la.. nama pon, lagu omputeh kan..tp?? ia mcm ada mesej yg baik la pulakkk..

meh kita tengok sama2 dua lagu yg aku maksudkan.. p/s: lagu nasyid ni kalo korang suka, terpulangla sbb aku tak nafikan arrangement muzik dia mmg bagus..cuma lirik dia tuuu mcm byk kekurangan bg pendapat aku yg kurang bijak lagi hina dan selalu buat silap ni..terpulang pd penilaian korang sendiri laaa.. sbb aku dan korang adalah different..!! hahaha.. hati lain2, otak lain2, dan kubur pun lain2..huh.. 'aku dah sedia nk jadi jenazah ke belum ni..??'

CINTA TERAKHIR - BY ?? (korang teka sendiri la ye..)

kau cinta pertamaku
kau cinta terakhirku
tiada apa yang bisa menafikan kasih kita

kau ayu dimataku
satu antara seribu
tiada tara di dunia

mungkin kan terputus di tengah jalan
mungkin kan terlerai tanpa ikatan
usah ragu dengan takdir

mungkin kita kan berbeza haluan
berakhirnya cerita percintaan
segalanya ketentuan Tuhan

masa 1st time aku dengar lagu ni, aku dah senyum2 dahh.. mcm ada yg tak kena je dgn lagu ni..tp ak cuba jugak hayati liriknya.. Wow..rangkap pertama aku rasa best sangat.. rasa mcm ditujukan utk CINTA teragung kita..best je aku dengar.. tp bila masuk ke rangkap kedua.. aku dah senyum dah.. dalam hati aku: "Aku dah agak dah lagu ni mmg ada yg tak kena..".. kdg2 ada lagu cinta yg mempunyai DOUBLE MEANING..tp lagu ni xleh nak buat DOUBLE MEANING pasal ada perkataan ini "AYU".. kita refer Allah sbg "AYU" ke?? x kan..?? jadi ia mmg bukan ditujukan kepada KEKASIH TERAGUNG.. tp ditujukan kpd seorang perempuan..jadi kita lihat balik rangkap pertama dan kedua setelah tertipu dengan rangkap pertama td.. kali ni kita lihat dalam konteks seorang lelaki menyanyikan lagu ni utk kekasihnya.. p/s: wanita yg "AYU" itu..

kau cinta pertamaku
kau cinta terakhirku
tiada apa yang bisa menafikan kasih kita

"Apakah dia (manusia itu) mengira bahawa tidak ada sesuatu pun yang berkuasa atasnya?"
 (Al-Balad 90: 5)
lu pikir la sendiri ye..bahawasanya si lelaki tadi lupa bahawa Allah Maha berkuasa..tengok balik perkataan yg digunakan "tiada apa".. "apa" merujuk kepada apa2.. kucing, pokok, burung, ape2 je laa termasuk Allah.. lain kalau dia guna "tiada siapa".. "siapa" merujuk org, manusia.. jadi Allah tak termasuk dalam kata siapa..

kau ayu dimataku
satu antara seribu
tiada tara di dunia

di sini aku tak berminat komen banyak laa..hahaha.. cuma nmpaknya lelaki yg tadinya lupa bahawa Allah Maha berkuasa tadi tiba2 dah diberi nikmat syurga di dunia oleh Allah.. Wauuu.. dia jumpe bidadari daa... "AYU" giler sampai xde tara di dunia.. 
kalau dia guna kata "tiada sama" aku accept la sbb sume manusia tu bbeza.. tp "tiada tara" mmg melampau laaa.. dia jumpe puteri bunian kot.. hahaha..

mungkin kan terputus di tengah jalan
mungkin kan terlerai tanpa ikatan
usah ragu dengan takdir

mungkin kita kan berbeza haluan
berakhirnya cerita percintaan
segalanya ketentuan Tuhan

"Yang demikian itu kerana sesungguhnya Allah, Dialah yang hak dan sesungguhnya, Dialah yang menghidupkan segala yang mati dan sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu." 
(Al-Hajj 22: 6)
ni yg buat aku senyum lebar masa dengar lagu ni..Haaaaaiii la manusia.. mula2 lupakan Allah, tp bila susah baru nak serah pada takdir..baru la sedar segalanya ketentuan Tuhan..aku xde ape lagi nak cakap dahh..
tp kalau ada seorang lelaki yg tujukan lagu ni kepada anda wahai wanita2 kononnya sbg tanda dia cinta pd kamu, maka berpalinglah dan katakan pdnya bertaubatlah..
JANGAN JADI CINTA PERTAMA SEORANG LELAKI..!! 
TEMPAT ITU MILIK ALLAH SEMATA-MATA..

**********************************************************

LOVE STORY - BY TAYLOR SWIFT

We were both young when I first saw you
I close my eyes
And the flashback starts
I'm standing there
On a balcony in summer air

See the lights
See the party, the ball gowns
I see you make your way through the crowd
And say hello, little did I know

That you were Romeo, you were throwing pebbles
And my daddy said stay away from Juliet
And I was crying on the staircase
Begging you please don't go, and I said

Romeo take me somewhere we can be alone
I'll be waiting all there's left to do is run
You'll be the prince and I'll be the princess
It's a love story baby just say yes

So I sneak out to the garden to see you
We keep quiet 'cause we're dead if they knew
So close your eyes
Escape this town for a little while

'Cause you were Romeo, I was a scarlet letter
And my daddy said stay away from Juliet
But you were everything to me
I was begging you please don't go and I said

Romeo save me, they try to tell me how to feel
This love is difficult, but it's real
Don't be afraid, we'll make it out of this mess
It's a love story baby just say yes
Oh oh

I got tired of waiting
Wondering if you were ever coming around
My faith in you is fading
When I met you on the outskirts of town, and I said

Romeo save me I've been feeling so alone
I keep waiting for you but you never come
Is this in my head? I don't know what to think
He knelt to the ground and pulled out a ring

And said, marry me Juliet
You'll never have to be alone
I love you and that's all I really know
I talked to your dad, go pick out a white dress
It's a love story baby just say yes

Oh, oh, oh, oh
'Cause we were both young when I first saw you

OKEH.. pertama sekali ingat bahawa aku tak berminat nak kata omputeh ni lagi bagus ye.. tp kebenaran perlu diterima dari pelbagai sumber pun tanpa tgk sape.. asalkan ia benar, kita akui.. tengok baik2 lirik tadi.. aku cerita kan semula la ye..

ia ttg seorang perempuan dan lelaki yang jatuh cinta pandang pertama la kot.. yang pasti ayah perempuan tu kata "stay away from Juliet" pastu ape JULIET buat?? "Begging you please don't go" pastu ape yang berlaku...?? JULIET sunyi sbb dia tak jumpe dah ROMEO.. sampai satu hari tu ape yg berlaku??

I got tired of waiting
Wondering if you were ever coming around
My faith in you is fading
When I met you on the outskirts of town, and I said

Romeo save me I've been feeling so alone
I keep waiting for you but you never come
Is this in my head? I don't know what to think

Lepas tu ape yg ROMEO buat??

He knelt to the ground and pulled out a ring
And said, marry me Juliet
You'll never have to be alone
I love you and that's all I really know
I talked to your dad, go pick out a white dress
It's a love story baby just say yes

hahaha... korang nampak tak adab kat sini.. ayah perempuan tu kata "stay away.." kan?? and lelaki tu stay away sampai perempuan tu rasa penat menunggu.. rupa2nya.. dia dah TALKED to her DAD laaaa... aku rasa mcm dia dah masuk meminang la kot.. hahahaa.. aisey.. lagu ni ada sorang adik junior aku bagi.. dia suruh dengar tp tak bg tengok videonya.. ak tertengok sikit, pastu aku tutup cepat2.. RISAU..tp taylor swift mmg cun laaa..pastu bila aku baca lirik dia, aku pun senyum.. "perasan.." kalau jadi kat aku kan best.. hahahaaa.. yg part last tu laaa.. yg talked to ur dad tuu...xyah cinta2, kawen terus.. p/s: masalahnya LIZA, ko xde calon lagi ye.. ingat tuu..!! hahahaa..

MORAL NYA?? APE KAITAN BE DIFFERENT DGN DUA LAGU NI?? lihat sesuatu tu dengan teliti sebelum menerimanya.. sesuatu yang kita sangka tak baik, mungkin ada baiknya.. dan yang kita sangka baik, ada buruknya.. 

"Dan apabila dkatakan kepada mereka: "Janganlah kamu membuat kerosakan di bumi." Mereka menjawab: "sesungguhnya kami adalah orang yang mengadakan pembaikan." 
(Al-Baqarah 2: 11)
berhati-hati la dengan org yg nampak seperti cuba melakukan kebaikan, tetapi sebenarnya sedang melakukan kerosakan..aku ckp ni in general ye.. dalam ape2 aspek pun kena hati2 dan kena lihat dari kaca mata berbeza..okeh..??

kak Saibah.. ana dah jadi different takk...?? heheheee...
kak Saibah selalu suruh jadi budak baik, jangan nakal2.. ayyyoooo..

3 comments:

tehais said...

Masa bercinta manusia memang sayang sampai tak hengat segala...Lumrahh..

Abul Umayr Asrul Azmi said...

Be Different=Ghuraba' kan?

hamba ABDI said...

tehais:
lumrah tu kebiasaan kan??
sesuatu kebiasaan tu tak perlu kita biasakan

Islam dtg dalam bentuk yang asing, dan akan kembali dalam bentuk yang asing jugak..

maksudnya those who practice Islam akan dilihat sebagai asing.. (^_-)

"JADILAH ASING"

Abul Umayr Asrul Azmi:
mak oi, panjangnya nama..
setelah tanya pd naqibah ana yg expert B.Arab (p/s: dia ckp arab berabuk wooo..)

Different kurang tepat utk memerihalkan Ghuraba'.. mb lebih tepat kalau kata asing la kot..