CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, April 22, 2009

Terima Kasih CINTA


terima kasih CINTA- Afghan

Tersadar dalam sepiku
setelah jauh melangkah
cahaya kasihMU, menuntunku

terima kasih CINTA
untuk segalanya
KAU berikan lagi 
kesempatan itu
tak akan terulang lagi
semua...., kesalahanku
yang pernah menyakitiMU

TanpaMU, tiada berarti 
tak mampu lagi berdiri
cahaya kasihMU, menuntunku
kembali dalam dekap tanganMU
_____________________________________________________________

"Dan Dialah yang menerima TAUBAT dari hamba-hamba-Nya dan memaafkan kesalahan-kesalahan dan mengetahui apa yang kamu kerjakan"
(As-Syura 42:25)

"Katakanlah, 'Wahai hamba-hamba-Ku yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri! Janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa* semuanya. Sungguh Dialah Yang Maha Pengampun dan Maha Penyayang"
(Az-Zumar 39: 53)
*kecuali dosa syirik lihat (An-Nisa 4:48)

"Tetapi barangsiapa berTAUBAT setelah melakukan kejahatan itu dan memperbaiki diri, maka sesungguhnya Allah menerima TAUBATnya. Sungguh, Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang."
(Al-Maidah 5: 39)


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

PETIKAN HADIS DARI SAHIH MUSLIM JILID 4

No hadis: 2362
Dari Abu Hurairah ra katanya Rasulullah saw bersabda: "Allah Ta'ala sangat gembira menerima TAUBAT seseorang kamu, melebihi kegembiraan seseorang yang menemukan kembali barangnya yang hilang."

No hadis: 2365
Dari Abu Hurairah ra katanya Nabi saw bersabda: "Tatkala menciptakan makhluk, Allah Ta'ala telah menulis dalam buku yang tersimpan di 'Arasy, "Sesungguhnya rahmat (kasih sayangKu) lebih besar daripada kemurkaanKu"

No hadis: 2367
Dari Salman Al-Farisi ra katanya Rasulullah saw bersabda: "Allah memiliki rahmat (sifat pengasih) seratus (% atau bahagian). Maka satu (% atau bahagian) rahmat diantaranya untuk seluruh makhluk agar berkasih-kasihan sesama mereka (di dunia), sedang yang sembilan puluh sembilan (% atau bahagian) untuk hari kiamat kelak."

No hadis: 2368
Dari Abu Musa ra, dari Nabi saw katanya: "Allah Azza Wa Jalla membentangkan tangan-Nya malam hari untuk menerima taubat orang yang bersalah di siang hari, dan membentangkan tangan-Nya pada siang hari untuk menerima taubat orang yang bersalah malam hari, sehingga matahari terbit di Barat."

Dari Abu Hurairah ra., ia berkata : Nabi saw. bersabda : “Allah Ta’ala berfirman : “Aku menurut sangkaan hambaKu kepadaKu, dan Aku bersamanya apabila ia ingat kepadaKu. Jika ia ingat kepadaKu dalam dirinya maka Aku mengingatnya dalam diriKu. Jika ia ingat kepadaKu dalam kelompok orang-orang yang lebih baik dari kelompok mereka. Jika ia mendekat kepadaKu sejengkal maka Aku mendekat kepadanya sehasta. jika ia mendekat kepadaKu sehasta maka Aku mendekat kepadanya sedepa. Jika ia datang kepadaKu dengan berjalan maka Aku datang kepadanya dengan berlari-lari kecil”. (Hadits ditakhrij oleh Bukhari).

Ape lagi yang menjadi halangan untuk kita bertaubat.. Subhanallah, kasih sayang Allah lebih hebat dari kasih seorang ibu.. Kebahagiaan Aku Pada Allah semata-mata.. Cukuplah Allah bagiku..

p/s: Aku tak tau camne korang tafsirkan lagu Afghan tu, tp mcm tu la aku tafsirkan liriknya..aku tak peduli la penulis lirik lagu tu sebenarnya nak sampaikan mesej camne pun.. adakah dia maksudkan cinta atau CINTA..?? suka hati dia la.. aku tafsirkan ia sbg CINTA..sbb tu aku nangis dengar lagu ni..


0 comments: