CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, May 3, 2009

HAPPY BIRTHDAY-PAPA, SELAMAT HARI IBU-MAMA


Gambar Syawal 2008

Dalam dunia, aku hanya dikurniakan seorang Papa, seorang Mama, dan seorang Abang..keluarga aku kecil je (p/s: keluarga mama dgn papa besar..hehehe.. adik beradik papa boleh buat dua team bola..) Syukur kepada Allah kerana menghidupkan aku dalam keluarga ini... Ada dua benda kita tak diberi hak utk pilih di dunia ni..

1- Siapa ibu bapa kita..
sbb siapa saje yg Allah bagi, itulah yang terbaik..dan siapa pun ibu bapa kita, kesanggupan ibu melahirkan kita dengan susah payah dan kesanggupan ayah berhempas pulas mencari rezeki utk mengisi perut kita yang seharusnya kita hargai..

2- Nama ape yg kita nak..
apepun nama kita, itulah yg telah di ilhamkan kepada kedua ibu bapa kita..aku pernah ditanya oleh ustazah aku masa kecik2 dulu.. ustazah aku kata since nama aku NOR, dieja sebegitu rupa menyebabkan ia xde maksud..hanya NUR yg ada maksud- cahaya..ape da.. bukan ke jawinya masih nun-wau-ra?? cahaya jgk la maksudnya..kan??
maka masa aku darjah satu dulu ustazah aku down kan aku gile2 bahawa manusia yg namanya tiada maksud akan dipanggil last sekali bla bla bla.. 
dah besar2 ni, maka aku fahami bahawasanya apepun lah maksud nama aku, inilah yg di ilhamkan oleh Allah kpd mama dan papa, maka aku sudi menerimanya..hatta kalau aku yg last sekali dipanggil nanti..xpelah..Aku sayang mama dgn papa..

[KISAH PAPA]
Birthday papa Esok 4 Mei 1955 papa lahir..sejak kecil semuda umur 8 tahun, papa dah kerje utk menanggung kehidupannya..Ohhh, sedihnya..bila papa mula bercerita ttg kisah kecilnya, maka aku akan buat2 pergi tandas sbb aku nangis..kah kah kah..

papa xpernah ke sekolah menengah pun, hatta sekolah rendah pun tak habis..papa bukan bekerja dibawah kesejukan penghawa dingin..papa kerje sbg pemandu lori dan bekerja menggunakan tulang 4 keratnya utk menanggung keluarga..aku pernah bersama papa masa papa kerje, dan aku tiba2 nangis dalam lori tu sampai papa yg bawa lori pun nangis jugak..Ooohh..

dahla panas dalam lori tu, mana ada air cond.. bila time makan, papa akan beli makanan bungkus, dan makan bila traffic light tu merah..sampai ke site, masa nk turunkan barang, papa akan curi2 makan..Ya Allah.. makan pun kena curi2 masa..patut lah bila papa balik kerja, mama akan cepat2 buka kan pintu pagar, mama cepat2 hidangkan air, dan cepat2 hidangkan makanan..

memang itulah yang aku belajar dari mama, menghargai suaminya walaupun mama sendiri bekerja..kami jarang makan sama2 serumah sbb papa selalu lewat balik kerja..kdg2 papa balik masa kami tidur, papa keluar masa kami belum bangun..kami jarang bercuti ke mana-mana sbb papa selalu kena kerja..

pernah dulu, aku sekolah menengah dah masa tu.. tp papa hantar aku ke sekolah rendah..sbb dia lupa aku dah sekolah menengah..sampai masa aku dapat masuk matrik pun papa lupa yang aku dah habis belajar.. bila aku masuk UKM, papa baru perasan yang anak dia dah besar..hehehe..Bila aku nak habis belajar ni, mama papa pun risau takut2 aku kerja jauh2..aku pulak risau aku nak kerje ape..?? tp aku prefer utk habiskan masa yang ada ni bersama mama papa dulu sbb sepanjang aku belajar dari Matrik Melaka sampai ke UKM Bangi ni aku banyak habiskan masa di asrama..huh.. aku kena jalankan tjwb sbg anak dulu la sblm pk pasal keje..

[KISAH MAMA]
oleh kerana hari ibu dah nak dekat, aku pakej kan sekali la kot..hehehe..

mama aku seorang yang sangat garang..huh, ckp jela rotan+tali pinggang+hanger baju.. ape jela yang kami adik beradik tak pernah rasa..hehehe..tp mmg best didikan mama kpd kami..mcm ASKAR..tp penuh kasih sayang..masa kecik2 kalau mama jeling je, kami terus duduk diam2..tak nakal2..hehehee..

"sayangkan anak tangan2 kan.." mmg betul la tu..sbb tu walaupun aku anak last, org kata mcm anak sulung..sbb xde istilah mengada-ngada dalam didikan mama..beza dengan papa, papa treat aku mcm org dewasa, papa ckp sesuatu dan suruh aku fikirkan..

papa tak ckp byk, tp kata2 dia dalam..contoh masa dulu aku baru2 nak mahirkan diri bawak kereta, bila aku wat salah kat jalan, dan aku tak angkat tangan tanda mintak maaf kat org, papa sound "Tangan ada kudis ke..??" Wooow... tu kesalahan mandatori la maksudnya.. Adab di jalan raya..betul tak?? sikit je dia ckp..sampai sekarang aku ingat..sampai sekarang tangan aku ringan je utk diangkat..hehehe..

mama sangat hebat menguruskan anak2.. mama la yang akan ke sekolah bayarkan yuran, mama la itu, mama la ini.. mmg betul la.. SUAMI MEMIMPIN, ISTERI MENGURUS..semua mama urus, sampai papa lupe dah umur anak2 dia..hehehee..aku tau, masa dulu2 mama cepat marah sbb mama penat.. semua benda pun mama buat, tp aku tau mama buat camtu sayangkan kami..

mama bagi aku contoh "ISTERI SOLEHAH" kpd aku..ceeewaaahhh...banyak aku perhatikan dalam cara mama urus rumahtangga sampai aku rasa bahawasanya mampu ke aku jadi isteri sehebat mama?? mcm aku cerita kat atas tu la, mama sampai buka kan pintu pagar, asal dengar bunyi kereta je mama akan intai dari dalam..nak tgk tv pun tak senang duduk..tp mama xkan call papa minta papa balik cepat sbb mama tau papa tak suka diganggu, papa akan balik bila kerje papa selesai..sampai la sekarang, mama masih bertoleransi dengan papa yang obses kerje tu.. (p/s: aku pun pernah je merajuk sbb aku rasa papa lagi pentingkan kerje dari mama dan anak dia)

[KISAH FAMILY AKU]
yang ni ttg cara aku dan abg aku dididik..kami adik beradik tak pernah diberikan kemewahan wang ringgit dari kecik..hatta kami diajar utk berjimat cermat..kami tak pernah buat perangai di shopping kompleks menangis tengah jalan kalau xdpt ape yang kami mau..sbb kami tau, kami kena berjimat..aku pun tak sure mcm mana papa dgn mama dididik kami sampai mcm tu..hehehe.. sampaikan bila kami nak sesuatu, kami aka pergi bisik kat mama..kalau mama suruh amek, baru kami amek..kalau mama tak bagi, kami diam je..oohh, baiknya akuu..hehehe..

mama pulak didik abg utk bertanggung jawab sejak dari aku kecik lagi..aku pun tak tau mcm mana mama didik abg..tp mama cerita, kalau mama aku tgh masak, abg aku akan tengok aku..dia tengok je aku yg kecik ni..kalau aku merengek je, dia cepat2 panggil mama..hehehe.. abg aku yg potongkan kuku aku masa aku kecik (p/s: abg teror woo..dia potong kuku sambil tgk tv..bukan tgk kuku dia..), abg bersihkan telinga aku, abg ajar aku naik basikal..sume abg aku..hehehee.. 


Siapa saya sekarang, melambangkan Bagaimana sya dididik dulu..

Papa dan Mama - I do love U so much..sayang mama, sayang papa..
Abang- walaupun kita selalu buat2 mcm gaduh, tp we know how we love each other.. kan kan kan..?? hehehe..
i know how u love me..hehehe.. perasannya akuu..




1 comments:

Anonymous said...

Best baca citer...