CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, August 16, 2009

Hampir-Hampir KEMALANGAN..!!

Dengan nama Alla yang Maha pengasih Lagi Maha Penyayang
ALHAMDULILLAH
kerana masih memberikan aku
peluang untuk menghirup udaraNya
setelah semalam
Dia izinkan aku Ber"mukhayyam"
bersama adik2 yang disayangi
setelah semalam
Dia izinkan aku
untuk masih selamat walaupun
2x hampir kemalangan
dalam hari yang sama

KES 1:
aku yang kelam kabut mengejar masa.. Jadi aku drive fast, but carefully.. Not very fast la.. tp yg mana boleh fast, aku tekan je la minyak.. tempat2 slow, aku slow laa.. aku kena kejar masa sbb aku kena beli barang utk mukhayyam, sedikit cenderamata untuk adik2.. Kem Komanden dah call tanya kat mana.. maksudnya aku lambat la tuu..

sedang aku memandu di bleakang kereta PROTON WAJA (p/s: aku tak suka kereta proton).. WAJA yang "bertuah" tu himpit ke kiri untuk parking belakang kereta2 lain yang pemandunya "PANDAI2 SANGAT"..
p/s: dOrang yang "BIJAK2" ni la yang berjaya menyempitkan lagi jalan 2 line lalu menjadi satu line.. memang "MENYENANG" orang betul.. aku memang "SUKA" perangai mcm tuu.. Memang patut "AMALKAN SELALU"

nak dijadikan cerita, WAJA "bertuah" tu dah himpit kiri utk parking, maka aku amek la line kanan, pasal memang xleh lalu line kiri tu.. tiba2 "MANGKUK" yang memandu WAJA "bertuah" tu keluar dari parking dia tu tanpa tengok aku yg dah ada kat sebelah dia.. aku yang terkejut pun mengelak ke kanan sikit (p/s: kalau x, mmg kena hentam dah KERETA KANCIL KAK SALWA) tapi nak elak jauh pun xleh sbb kat bahu jalan belah kanan tu ada Van..

pergh.. sikit lagi nak kena hentam kereta Kancil yg aku bawak tuu.. org yg ada kat sekeliling sume tengok.. tp aku tak sure la dorang tengok aku ke tengok "MANGKUK" dalam kereta WAJA "bertuah" tuu.. aku yang nak kejar masa sbb takut kena marah dgn Kem Komanden pun berlalu tanpa "BERBORAK" org tu.. xpela, xde masa.. tp kalau ada masa, nk jugak aku berkenalan dgn "MANGKUK" tu.. side mirror yg PROTON letak kat tepi kereta tu buat hiasan je ke...?? Mata ALLAH bg tu mmg kena pandang depan je ke..?? Xpon nak request mata lagi 2 letak kat belakang..??

KES 2:
Kali ni aku tak kejar masa tapi yg ni masa dah habis mukhayyam.. jadi aku bawak kereta Satria yang sarat dengan barang2 adik2.. Aku pun drive je la mcm biasa Follow kereta Kancil yang hampir kemalangan tadi.. tp kali ni kancil tu di bawa oleh Cik kem Komanden.. Aku drive la dgn selambernya.. biasala.. xkan nk drive dgn cuak pulak.. tengah aku nak tekan minyak utk tukar gear 3 ke gear 4, ada pulak satu kereta HONDA CIVIC (p/s: aku lagi suka toyota..) lintas dan terus masuk ke line aku.. Berape Punya "SENGAL" daaaaa... aku tengah laju kot.. kang aku brek mengejut, org belakang "KISS" kereta yg aku bawak ni pulak..

nak tak nak, aku ke kiri sikit (p/s: nasib bahu jalan dia ada la ruang sikit2 walaupun tanahnya tak la rata sangat).. aku potong balik kereta HONDA CIVIC tuuu.. hahahahaa.. Padan Muka.. Sape suruh potong aku tiba2..?? Pastu boleh pulak "MELEMBAPKAN" kenderaan depan aku.. bajet aku yg tengah laju ni rajin sgt nak tekan brek secara mengejut la.. kang kereta belakang "KISS" kereta aku bawak ni, sape nk jawab..??

nasib baik aku tak buat jahat, potong depan dia pastu tekan brek.. biar dia pulak rasa kena brek mengejut..

JALAN RAYA MILIK SEMUA
semua org berhak menggunakannya
tapi
aku mahu pun sesiapa saja
kena gunakan sebaiknya
kadang2 kita tak perasan yang tindakan kita
mengundang bahaya kepada orang lain

bila kejadian semalam terjadi
aku berfikir
"mungkin kah sebelum2 ni aku ada drive secara merbahaya dan menyusahkan org lain"
memang la ada
sbb masa dulu2 aku tak mahir bawak kereta
dan
selalu bila merempit
naik moto sorang-sorang
aku selalu "PERASAN"
mcm ada 10 nyawa
bawak tak ingat dunia
p/s: akhirat lagi la tak ingat
sebab selalu sampai cepat..

BERHATI-HATI DI JALAN RAYA
KDG2 KERANA KESILAPAN ORG LAIN
DGN KITA PUN TERBABIT SAMA
BIASA LA TUUU...
sbb tu kena berhati2 selalu..

DRIVE CAREFULL
AND TAWAKAL TO ALLAH..!!

3 comments:

Anonymous said...

Dashsyat jugak...Kalu ambo lah, ...kenaling dak-dak doh...meme trauma tok se doh drebar pah ni...

-aku budak kelate,pemustautin bangi, pemusafir endau-rompin-

pejuang ALLAH said...

salam, ya ALLAH.. akak hampir accident sampai 2 kali ke lepas hantar kita org g bangunan tm tu..kesian akak..nasib baik ur not alone in the car right.. lain kali bw kereta pastikan jarak yg selamat antara kereta kita dan kereta depan.x pe.. ni pengalaman. next time boleh la jadi runner lagi ya utk mukhayyam.hehehe (p/s: i also like toyota cars)

hamba ABDI said...

Kalau bukan ana siapa lagi..?? jadi driver ialah tanggungjawab yang perlu dilakukan dengan berani sbb mmg ia satu keperluan dan xde org lain lagi yang boleh buat.. nak ke tak nak, kena buat jugak.. jadi kena jugak jadi berani..Akhwat KUKM dah biasa berdikari..

hehehehe.. itu la Sai, jarak dah selamat dah.. cuma bila selamat sgt, org rasa mcm muat nak mencelah depan kita sdgkan kita tgh syok nak menekan minyak masa tu..hehehe..
"boleh jadi runner" salah statement tuu.. "kena jadi runner".. kalau bukan aku, sapa lagi..?? peluang dapat pahala mudahh.. sape xnak..