CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, December 2, 2009

Bahagiakan Diri Dengan SATU Istri (^_-)


Bahagiakan Diri dengan Satu Istri
buku tulisan
Cahyadi Takariawan
terbitan Era Intermedia




kpd yg tak nampak tu
aku tolong fokuskan
SATU-SATUNYA istri anda

"Bahagiakan Diri dengan Satu Istri"
special thanks kpd pemilik buku ni
yg namanya dirahsiakan sbb dia xnak kontroversi
kah kah kah
kontrovesi ker..??

aku tidak memiliki buku ni
jadi jgn cari aku kalau nak pinjam ye..
aku pinjam atas sbb
tajuknya yang menarik
satu lagi buku yg aku teringin nak baca
tp xdpat cari sape yg ada
ialah buku "miang-miang lelaki biar berisi"
hahaha mcm tu kot bunyi tajuknya

ape yg menarik ttg buku pak cah ni??

1- ulasannya yang santai.. pak cah bercerita seolah-olah mmg mcm dia tgh berinteraksi dgn kita.. bahasa indonesia mmg kadang2 kita tak faham, tp dijelaskan dgn mudah supaya kita faham dgn baik

2- hujah2 pak cah mmg cukup baik.. layaknya org yg menjadi konsultan rumah tangga..pasti byk jumpe kerenah2 org.. jadi hujahnya mmg cukup manthoooooppp..

3- isinya yang disusun dgn baik dan teratur..

****************************************
SESI 1- MELIHAT SISI LAIN PERNIKAHAN

* sisi negatif pernikahan
1-kesulitan memperoleh penghasilan yg halal
2-tidak menuanikan kewajipan kpd keluarga
3-bisa menjauhkan seseorang dari mengingati Allah
*lalu menikah atau tidak?
*ternyata mereka tidak menikah!
*di jalan Allah mereka membujang (part ni disenaraikan ulama' besar yg tak berkahwin)
*lalu bagaimanakah anda akan tegar melakukan poligami?
*monogami adalah Sunah Nabi

SESI 2- MENJADI DIRI SENDIRI

*ada yg layak dipersoalkan
*jangan latah (part ni hujah2 yg best dikemukakan..fuhhh..best baca ni..)
1-bukan sekadar 'kerana boleh'
2-mitos Sang Pemberani dan Sang Penakut
3-adil bisa dilihat dari satu istri
4-RB @ Ribet Banget
5-Daripada ZINA? Astarghfirullah!
6-menambah lancar rezeki? Alhamdulillah
7- jodoh adalah takdir
8- pertimbangkan masak-masak
*Anda bukanlah org lain

SESI 3- INDAHNYA MEMILIKI SATU ISTRI



SESI 4- JAGALAH DIRI, TAK PERLU POLOGAMI

SESI 5- LIHATLAH CINTA BARU ANDA

(P/S: sila beli/pinjam kalau nak tau lebih lanjut..)

*****************************

jagalah istri, janga kau sakiti
sayangi istri amanah ilahi

bila diri kian bersih, satu istri terasa lebih
bila bisa jaga diri, tidak perlu menikah lagi

bila suami berpoligami
dakwah akan terbebani
demarketing menjadi-jadi
dakwah bisa dibenci

jagalah istri, jangan khianati
jagalah diri, tak perlu poligami

(p/s: sila ikut nada lagu "jagalah hati")

**************************
mmg asal2 (b4 bc buku ni) aku lihat
bahawa MONOGAMI adalah sunah
sbb Rasulullah saw berkahwin hanya dgn Saidatina Khadijah
sehinggalah isteri kesayangan baginda meniggal dunia
itu pun umur baginda lebih 40 tahun
baginda kahwin umur bape?? 25 tahun kan?
so, lebih 15 tahun perkahwinan baginda adalah MONOGAMI
poligami adalah sunah bukan alasan yg tepat..
sgt2 tidak tepat.. sila jgn bermain-main dgn perkara agama sekiranya anda tidak mengetahui..
aku tak ckp tak benar ye.. cuma tak tepat..

personally
sape yg merancang nak bertunang tu
sila consider buku ini sbg hantaran tunang anda..
erk, aku tujukan kpd saudari2 ye..
saudara2 sila bersedia membaca buku ini..
(^_-)

pesanan terakhir..
aku belum lagi "dekat2 nak kahwin ye.."
sila jgn salah faham niat aku membaca buku ni
ia semata-mata kerana tajuknya yg menarik
aku belum mempunyai calon lagi
so, aku pun xtau sape la y nanti akan terima buku ni daripada aku
hehehehee
aku beli khas sbg hantaran tunang..
waaaahhh yeke..??
ntahhh...
..:: xtau xtau xtau ::..

aku serahkan hidup matiku kpd Allah

~~Wallahu'alam~~

1 comments:

Anonymous said...

dah lame try cari buku ni tp xjumpa2