CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, March 13, 2009

Dalam QURAN pun ada cerita LAWAK??

Alhamdulillah, hari ni selesai usrah minggu ni...

walaupun cuma sorang je yang datang, tp xpe.. semoga satu hari nanti adik2 merasa kasih antara ahli usrah itu memang tiada gantinya dan kasih itu akan menbangkitkan kerinduan bila lama tak bersua, dan kasih itulah yang mengikat hati-hati kita untuk terus bersama di jalan ini.. (teringat ukhuwah Rasulullah dgn para sahabat... manisnya...)

Alhamdulillah tilawah hari ni Surah Ibrahim: 19-24

cuma secara peribadi terlalu suka ayat 21-22 yang maksudnya:

"Dan mereka semua (di Padang Mahsyar) berkumpul untuk menghadap ke hadrat Allah, lalu orang yang lemah berkata kepada orang yang sombong, 'sesungguhnya kami dahulu adalah pengikut-pengikutmu, maka dapatkah kamu menghindarkan kami dari azab Allah (walaupun) sedikit sahaja?' mereka menjawab, 'sekiranya Allah memberi petunjuk kepada kami, niscaya kami dapat memberi petunjuk kepadamu. sama saja bagi kita, apakah kita mengeluh atau bersabar. kita tidak punyai tempat untuk melarikan diri. "

"Dan syaitan berkata ketika perkara (hisab) telah diselesaikan, 'sesungguhnya Allah telah menjanjikan kepadamu janji yang benar, dan aku pun telah menjanjikan kepadamu tetapi aku menyalahinya. Tidak ada kekuasaan bagiku terhadapmu, melainkan (sekadar) aku menyeru kamu lalu kamu mematuhi seruanku, oleh sebab itu janganlah kamu mencerca aku, TETAPI CERCALAH DIRIMU SENDIRI. Aku tidak dapat menolongmu dan kamu pun tidak dapat menolongku.SESUNGGUHNYA AKU TIDAK MEMBENARKAN PERBUATANMU MEMPERSEKUTUKAN AKU (dengan Allah) SEJAK DAHULU.' Sungguh, orang yang zalim akan mendapat siksaan yang pedih.

dalam ayat ke 21 dapat dilihat macam mana bila di Mahsyar nnt masing2 akan cuba mencari perlindungan untuk menyelamatkan diri dari azab Allah.. bak kata org "sikit pon jadi laaa..." punya la tak tahan dengan azab Allah tu kan.....jadi orang2 lemah tanya kat org2 sombong.. tp malangnya orang2 sombong tu mana ada kuasa nak bantu pon.... so last2 orang2 sombong tu kata ape??

"...sama saja bagi kita, apakah kita mengeluh atau bersabar. kita tidak punyai tempat untuk melarikan diri"

so, masa di Mahsyar nnt mmg xde tempat untuk berlindung, xde sape nak tolong... yang ada hanya me, myself and I... sume pon wat hal masing2..memang takde tempat nak lari dahhh....

seterusnya ayat ke 22 tu dari sejak pertama kali dengar sampai hari ni... aku akan tersenyum bila baca.. memang lawak dan kelakar... memang terasa mcm B***h jadi manusia yang tertipu.. alahai aku.... alahai diri ku sendiri... selalu tertipu....

selepas settle kerja2 hisab, maka syaitan pon mula la kata... kita perhatikan kata2 syaitan dalam ayat tu satu-satu yer.. katanya, 

"...sesungguhnya Allah telah menjanjikan kepadamu janji yang benar..."

memanglah kan?? janji Allah sentiasa benar... xkan terlambat walau sesaat pun.. ok, sambung lagi... ape kata syaitan seterusnya... katanya,

"...dan aku pun telah menjanjikan kepadamu TETAPI aku menyalahinya..."

syaitan mengaku dah terang2... dia janji jugak, tp dia mungkir... alahai..... syaitan mungkir rupanya...?? ape dah jadi nih...?? SABAR.... EPISOD TAK HABIS LAGI... tgk lagi ape syaitan kata... katanya,

"...aku menyeru kamu lalu kamu mematuhi seruanku, oleh sebab itu janganlah kamu mencerca aku, TETAPI CERCALAH DIRIMU SENDIRI..."

Hadoi.... part ni yang paling kelakar sekali... ni lah lawak antarabangsa yg xde dalam majalah ujang... sedar la wahai manusia (aku pon... sedar la LIZA...) syaitan dah kata terang2 dah niiii...... alahai.... dia seru je.. sape suruh ikot???? ada dia suruh.....???? xde kan??? siap kasi ingat kat kita lagi, jgn cerca dia, tp cercalah diri kamu sendiri.... Allah... memang terasa B***H sangat selama dok ikut bisikan syaitan tuuu.....ok, ok sabar ye... sambung sikit lagi... hehee... ape lagi syaitan kata... katanya,

"...SESUNGGUHNYA AKU TIDAK MEMBENARKAN PERBUATANMU MEMPERSEKUTUKAN AKU (dengan Allah) SEJAK DAHULU..."

so, beginilah yang sebenarnya... syaitan tu memang diberi izin oleh Allah untuk menyesatkan manusia... jadi memang syaitan tu ikut perintah Allah dah... yg kita ni gi ikut ajakan dia tu kenapa laaaa... dia sah2 ikut perintah Allah... KITA??? lagi teruk dari dia la.. bleh lak langgar perintah Allah (LIZA, ingat ni..!!)

Surah As-Syams ayat 8 yang maksudnya 
"maka Dia mengilhamkan kepadanya (jalan) kejahatan dan ketakwaannya"

So, sebagai manusia yang diberi status Khalifah du muka bumi Allah... wajarlah kita menggunakan akal yang waras untuk memilih dua pilihan yang Allah sentiasa bagi pada kita...Jom sama2 berhenti dari diperbodohkan oleh syaitan...

KALAU BUKAN KITA, SIAPA LAGI..??
KALAU BUKAN SEKARANG BILA LAGI..??

"Ia (iblis) berkata, "Tuhanku, oleh kerana Engkau telah memutuskan bahawa aku sesat, aku pasti akan  jadikan (kejahatan) terasa indah bagi mereka di bumi, dan aku akan menyesatkan mereka semuanya, kecuali hamba-hamba-Mu yang terpilih antara mereka."

(Al-hijr: 39-40)

SEMOGA KITA ANTARA MEREKA YANG TERPILIH ITU




0 comments: